3 C
Pec
četvrtak, 15 aprila, 2021

Porodica Ramuša Haradinaja započinje medijski biznis novcem od Telekoma

Tokom 14 godina, Telekom Kosova potrošio je više od 30 miliona evra na reklame i sponzorstvo u medijima, od kojih je jedan deo povezan sa politikom.

Iako je samo 33 medija registrovano pri Savetu za štampu, Telekom je dao ugovore broju od čak 116 portala i online medija.

Među onima koji su od njih ostvarili korist su preduzeća političara, uključujući biznis brata bivšeg premijera Ramuša Haradinaja, dok su koristi imali i privredni subjekti poslanika i drugih političkih ličnosti, posebno iz PDK.

Finansijski podaci Telekoma Kosova pokazuju da je kompanija dala 30 miliona 386 hiljada 740 evra na ime ovih usluga.  Telekom Kosova je do 2012. godine bio zajedno sa Poštom Kosova i bio je poznat pod imenom Pošta i telekom Kosova – PTK.

Samo za online medije od kraja 2015. do danas, ova kompanija je potrošila ništa manje do dva miliona dvesta pedeset hiljada evra na reklamiranje i sponzorstvo.

Finansiranje Haradinajevog portala

Agencija za regionalno informisanje osnovana je 2017. godine, 40 posto akcija kompanije vodi se na ime brata Ramuša Haradinaja, Frašra Haradinaja, dok ostatak akcija pripada Fljamuru Keljmendiju.

Naveden kao medij – portal nije registrovan pri Savetu za štampu, ali ovaj kriterijum nije sprečio Telekom Kosova da mu ponudi novac.

U vreme kad je Telekom vodio Gent Begoli, funkcioner koga je bivši premijer Ramuš Haradinaj imenovao u Telekom, odlučio je da ga podrži i isplati agenciji po 1.500 evra mesečno.

Prema podacima koje je 2018. godine stavio na raspolaganje Telekom Kosova, portal je ugovorio 7, 550 evra, dok je za 2019. godinu ugovorio 6,650 evra.

Finansijska dokumentacija obezbeđena tokom istraživanja ukazuje da su isplate ovom portalu krenule od novembra 2018, a poslednja faktura je plaćena 17. januara 2020. Ukupno je isplaćeno 15, 700 evra.

Frašr Haradinaj, šesti je brat bivšeg premijera, Ramuša Haradinaja i poslanika Dauta Haradinaja i suprug je Vesmire Haradinaj, koja je početkom 2019. godine postavljena za zamenicu direktora finansija u ovoj javnoj kompaniji, čije je zapošljavanje obavljeno bez konkursa i neredovno. Vesmira, je trenutno unapređena na funkciju direktorke marketinga u Telekomu.

Fljamur Keljmendi je priznao da je ortak brata bivšeg premijera Haradinaja, Frašra, a takođe je potvrdio dogovor koji su imali s Telekomom.

„Dobijali smo otprilike 1.500 evra mesečno, kao i svi drugi portali koji su dobili novac za reklamiranje. Sporazum je istakao i trajao je godinu dana“, rekao je Keljmendi.

U Haradinajevoj vladi, druga sredstva javnih preduzeća otišla ​​su na račune kompanija ljudi povezanih sa AAK-om

Istraživanje otkriva da je direktor Borda KAP-a Valjon Toljaj, vlasnik internet stranice i bivši visoki funkcioner Haradinajevog AAK-a, ostvario na hiljade evra od Telekoma. 

Toljaj je vlasnik 25 procenata akcija u privrednom subjektu registrovanom kao URBAN MAG.Net SHPK . Ovaj portal je na osnovu dokaza koje je pružio Telekom – ugovorio 20 hiljada 532 evra tokom 2018. i 2019. godine.  Novac je isplaćen u iznosu od 9 hiljada 466 evra u 2018. i 11 hiljada 60 u 2019. godini.

Bivši sekretar AAK-a, sada direktor KAP-a, Valjon Toljaj, nije negirao vlasništvo niti činjenicu da je ostvario koristi od kompanije koju je vodio njegov stranački kolega, Gent Begoli.

 „Vlasništvo od 25 odsto i druga zakonska ograničenja ne dozvoljavaju mi da se bavim upravljanjem ovim preduzećem. To znači da nemam pojma koliko novca dobijamo ne samo od Telekoma, već i od drugih ugovora“, rekao je  Valjon Toljaj. 

Sam Toljaj rekao je da je za internet stranicu, koja je, prema njegovim rečima, posvećena arhitekturi i dizajnu, odgovoran Arljind Dermaku, koji poseduje većinu akcija.

Drugi vlasnik portala, Dermaku, nije odgovorio na telefonske i e-mail zahteve za pojašnjenjem novca dobijenog od Telekoma

Drugi medijum koji nije registrovan u SŠK-u, a koji je ostvario koristi od ugovora s Telekomom je i portal „Istog Portal“

Ovo preduzeće je počelo sa distribucijom vesti od januara 2019. godine, a u prvih nekoliko nedelja dobio je ugovor od  Telekoma Kosova vredan 9.500 evra.

Kao vlasnici ovog preduzeća figuriraju Agron Gaši i Arianit Ćoraj.  Oboje su, na osnovu svojih aktivnosti na društvenim medijima, bliski i podržavaju AAK i Beku Berišu, supruga predsednice Borda Telekoma Bese Šatri Beriša.

Gaši i Ćoraj koji su kontaktirani tokom istraživanja nisu prihvatili da se izjasne.

Novac za portale ljudi iz PDK i zaposlenih Telekoma

Istraživanje otkriva da je Telekom uplatio 34.000 evra na poslovni račun zvaničnika PDK-a, Dritona Avdiua.

SHPK Media Group Republika, je u stopostotnom vlasništvu Avdiua, nakon što ga je kupio od novinara Besnika Batuše.

Od jula 2018. do jula 2019. godine, ovo preduzeće je tokom dve godine ostvarilo korist u iznosu od 2,900 evra mesečno ili ukupno oko 34,800 evra za dve godine.

Avdiu nije želeo da odgovori na pitanje o ugovoru s Telekomom i o tome gde se prikazuju reklame koje su koštale oko 3.000 evra mesečno.

LajmiExpress je još jedan portal koji je od 2015. godine od Telekoma dobio 29 hiljada evra. Vlasnica portala, Kaljtrina Kajtazi, koja je ćerka bivšeg poslanika PDK-a i bivšeg zamenika ministra Kurtana Kajtazija, zaposlena je u preduzeću u martu 2019. godine.

„Kohavisioni” je kontaktirao Kajtazijevu koja je priznala da je do nedavno radila u Telekomu, a nije odgovorila u vezi sa drugim ugovorom koji ima sa preduzećem, čija vrednost trenutno iznosi 28.950 evra. (https://www.koha.net/arberi/152215/pdk-ja-ne-telekom-gjeten-pune-djali-i-kryetarit-te-shtimes-e-vajza-e-ish-zvoseministrit-kajtazi/)

 „Qysh me” je još jedan portal povezan sa porodicama ljudi iz PDK-a koji je ostvario korist od oko 20 hiljada evra iz sredstava Telekoma.  33% akcija ovog portala je u vlasništvu Uranika Begu, sina poslanice PDK Fljore Brovine.

Begu je priznao da je bio jedan od akcionara„Qysh me” i prema njegovim rečima, dobio je ugovor od Telekoma, za pružanje nekih usluga i za reklame.

Odradili smo nekoliko članaka u vezi sa korišćenjem usluga Telekoma, ali smo imali i reklame. Ove usluge smo otprilike pružali oko 3 godine. Ali je portal prodat ove godine kao uspešna priča. Bio sam samo jedan od akcionara i nisam učestvovao u potpisivanju ugovora sa Telekomom.”

Gazeta Infopress, koju je 2006. godine otvorio bivši poslanik PDK, i nekadašnji koordinator obrazovanja u Haradinajevoj Vladi, Redžep Hoti, tokom tri godine, od 2016. do 2018, dobio je 68, 330 evra. U podacima APRK-a, figurira da je ovaj medij u vlasništvu Arijete Hiseni. U međuvremenu, Hoti je izjavio da od 2012. Infopress više nije u njegovom vlasništvu.

Drugi privredni subjekat koji je najbliži Hotiju je Televizija Tribuna koja je dobila oko pola miliona evra i portal Tribuna, koji je u vlasništvu Besiane Hoti, ćerke Redžepa Hotija, koji je tokom ovih godina od Telekoma ostvario iznos od 35 hiljada 400 evra.

Sejdi Demiri je obećao da će nam potvrdi podatke elektronskom poštom, ali je napomenuo da mu je za to potrebno vremena.

„Ja sam vlasnik i ne bavim se reklamama, ne znam tačno, dajte mi malo vremena i javiću vam. Ne verujem da je tačno da smo uzeli toliko novca za televiziju.“

Prihod od Telekoma imao je i porodični biznis kompanije Pacoli, Arbëresh.Info.

Privredni subjekat kojim upravlja Rahim Pacoli, član porodice Bedžeta Pacolija od 2015. do 2018. godine dobio je sumu od 39.000 evra.

Bivši poslanik Nisme, Miljaim Zeka, 2016. godine je od Telekoma dobio reklamni prostor od 6,300 evra, dok su reklame sledeće 2017. godine opale na 5,100 evra. Ovi podaci navedeni su i za Medija centar „Mozaik Kosova”, koji je prema sadašnjem statusu ugašen.

Sa druge strane, Zekina supruga Edljira Ćefaljiaj otvorila je u avgustu 2017. godine još jedan online medij „Mozaiku”, koji je od Telekoma te iste godine dobio 1,700 evra, koji su tokom 2018. godine povećani na 6.937 evra. Dok im je tokom ove godine Telekom do danas isplatio 2.400 evra. Ukupno, mediji registrovani u ime Zekine supruge dobili su 21. 800 evra

Novac za druge portale

Još jedan unosan biznis sa velikim profitom je i  KosovaLajmi trenutno u vlasništvu Valjona Bahtirija.

Portal je otvoren u junu 2018. godine i u prvih 6 meseci dobijao je po 4 hiljade evra mesečno ili 22.758 evra za 6 meseci. KosovaLajmi je za 2019. godinu, prema podacima Telekoma, dobio 19.250 evra, što je ukupno 42 hiljade evra.

U početku je, prema podacima APRK-a, portal bio na ime Jetona Isufija, a ovlašćeno lice je bio Haris Ademi, novinar Klan Kosova, sve dok nije prešao u vlasništvo Valjona Bahtirija.

Nekadašnji vlasnik KosovaLajmi, Jeton Isufi, izjavio je da je odustao od ovog preduzeća ubrzo nakon otvaranja portala i da ga je poklonio Valjonu Bahtiriju.

„Samo sam otvorio taj portal, kad sam video da ne ide, dao sam ga jednom dečku, čini mi se da se zove Valjon Bahtiri. Poklonio sam mu ga, nisam mu ga prodao, ne znam da li ima ikakvog ugovora s nekim, ovo je bilo stvarno odavno“, rekao je Jeton Isufi.

Sa druge strane, i sam Valjon Bahtiri tražio je vreme da odgovori na pitanja o ugovoru sa Telekomom. Ali je nakon toga nestao.

Podaci pokazuju da je najmanje 116 online medija ili portala dobilo reklame od Telekoma, a najveći iznosi su bili u 2016-2017, kada je Telekom dao medijima reklame u vrednosti od 555 hiljada evra, odnosno 556 hiljada evra, u vreme kada je kompanijom upravljao Agron Mustafa.

Međutim, najplać́eniji je po svemu sudeći portal Lajmi.net Pljeurata Haljiljija, koji je dobio oko 120 hiljada evra, za kojim sledi novinska agencija Kosovapress sa 90 hiljada evra. Svakako, Kosovapress, je novac opravdao činjenicom da  kao nezavisna novinska agencija pruža niz proizvoda na tržištu, počevši od pretplate na vesti i fotografije, realizaciju video spotova i emisija za medije, pa sve do pružanja reklamnog prostora.

Portal IndeksOnline, Fatona Šošija, je u periodu od 2014-2019, dobio 75 hiljada evra; tokom upravljanja Genta Begolija Telekomom, i njegov otac, iako u penziji, zaposlen je kao njegov savetnik. Begoli i Šoši imaju zajedničko preduzeće za usluživanje pića Piccuku O.P.

Nekadašnji zaposleni PTK, Astrit Gaši, koji vodio portal Blicmedia je od 2015. godine pa do danas dobio 82 hiljade 830 evra, ali interni podaci pokazuju da je Blic dobio 82 hiljada evra.

Portal Insajderi, čiji su vlasnici Parim Oluri i Vehbi Kajtazi, prema zvaničnim podacima Telekoma, od 2016. do danas dobio je 81 hiljadu evra.

Takođe, portali nacionalnih medija, RTV21 i Koha.net, za sve ove godine su dobili 23 hiljade 800 evra odnosno 24 hiljade 194 evra.

Afrim Vitia, šef marketinga u Koha.net, stavio je na znanje da su za potrebe reklama koje je Telekom-PTK-Vala napravio na ovom portalu, naplatili 24 hiljade 800 evra, ali da su isplate izvršene samo u iznosu od 17.600 evra. Telekom duguje portalu Koha.net još 7 hiljada 200 evra. Podaci pokazuju da je BIRN-u tokom ovih godina isplaćeno 7.800 evra na ime finansijskih isplata.

List Gazeta Express je 2018. godine dobio 16 hiljada evra, dok je 2019. godine dobio 4,450 evra. Ali su Bužalja i njegovi ortaci dobili još 54,515 evra sa Media works. Približno 17 hiljada evra godišnje.

Infokus je još jedan portal koji je od Telekoma dobio reklame u vrednosti od oko 70, 000 evra, a čiji vlasnik figurira Dževe Dakaj.

Novac u vrednosti od 26 hiljada evra otišao je na portal EcoMedia u vlasništvu Zekrije Šabanija i Avdila Pajazitija, sada ortaka sa Dževinim bratom, Škeljzenom Dakajem koji upravlja portalom Infokus.

Trideset šest hiljada (36.000) evra dobila je novinska agencija EkonomiaOnline, a drugi ekonomski portal, EkonomiaNews, je tokom ovih godina na ime reklama dobio 38 hiljada 400 evra. Ovaj portal se vodi na ime Genite Ukaj.

Metro Group, u vlasništvu Valjona Sulje, dobio je reklame od Telekoma u poslednje dve godine u iznosu od 16,300 evra. Sulji se nije svidela činjenica da se ovo istraživanje realizuje, smatrajući neetičkim da se mediji bave medijima.

Oko tri hiljade evra manje dobio je Periskopi Illjira Mirene, koji je dobio 13 hiljada 480 evra. Iljir Mirena je pre angažovanja u ovom mediju bio zamenik ministra životne sredine u vladi PDK.

Od Telekoma su takođe dobili novac i online mediji koji nisu registrovani u Agenciji za privredni registar.

Jedan od njih je i  365 Ditë, portal koji se bavi zdravstvom koji je od Telekoma u periodu 2015-2018 ostvario koristi od najmanje 23.760 evra.  Sa druge strane, 29.180 otišlo je AMMA Media D.Sh, u čiji trag ne može da se uđe ni u APRK-u.

Sovrani.Net je u početku dobio samo 900 evra u 2016. godini, ali novac je porastao u međuvremenu. U 2017. godini dobili su 4.500 evra, sledeće godine ova suma se povećala na 5,700 evra, dok je tokom 2019. godine sovrani.net od javnog preduzeća dobio čak 11, 210 evra. Portal se vodi na ime Dionise Hadžiavdulji.

List Investigimi SHPK, registrovan je u novembru 2018. godine u APRK-u i prvobitno je dobio reklame u vrednosti od 1,350 evra. Ali, tokom 2019. ova isplata je porasla na 8,300 evra. Ovaj medij je u vlasništvu Džemajlja Ademija.

Nekoliko dana pre nego što je Ademi registrovao svoj medij, Kosovo je dobilo još jedan online medij. Fljorent Zećaj, novinar Klan Kosova, otvorio je svoj portal TelegramiSot , kojim je dobio4,900 za 2019. godinu.

Zećaj je potvrdio cifru, napominjući da je ugovor bio na tri meseca i da ga nisu produžili.

Telekom nije dao na uvid podatke o portalu Gazeta Rinia, u vlasništvu Izeta

Šalje iz Peći. Tokom ovog istraživanja obezbeđeni su dokazi o uplatama ovog preduzeća ovom portalu. Portal koji ima obrazovne sadržaje i govori uglavnom o drogi, ima mesečnu reklamu od 750 evra. Računi su mu plaćeni od februara 2019. do jula, u ukupnom iznosu od 16,041 evra.

Šalja je priznao da su dobili novac za reklame i za dokumentarni film o drogama.

Telekom nije razjasnio nepoklapanje podataka, ali na osnovu istraživanja i internih resursa, spiska koji je Telekom dostavio skupštinskoj komisiji za istragu PTK-a i podataka koje su pružili, ovo je jedini novac koji je do sada isplaćen medijima. Dakle, ne uključuje čak ni neplaćene račune, niti one koje im Telekom duguje.

Sadašnja uprava Telekoma nije želela da preuzme odgovornost za ove ugovore, ali je izjavila da je „novo rukovodstvo potpuno promenilo pristup u pogledu korišćenja reklamnog prostora gde će se za potpisivanje novih ugovora koristiti kriterijumi za ocenjivanje svakog od njih pojedinačno”.

U međuvremenu, bivši šef Telekoma Agron Mustafa opravdao je ugovor činjenicom da je Telekom morao da reklamira svoje proizvode.

„Telekom je za prodaju svojih proizvoda i prodor do krajnjeg korisnika morao da iznajmi reklamni prostor u raznim medijima, bilo da se radi o televiziji, online portalima, društvenim mrežama ili čak bilbordima, kako bi se krajnji korisnici informisali i promovisali proizvodi. To je bila glavna osnova, za koju smatram da je temelj svakog poslovanja na tržištu, kada pokušavamo da prodamo svoje proizvode.”

Mustafa nije komentarisao finansiranje portala povezanih sa političkim strankama, ali je izneo obrazloženje da su svi ugovori potpisani nakon što su prošli kroz Odeljenje marketinga, nabavke, finansija, pravnog sektora.

Drugi direktor, Gent Begolli odbio je da govori o ovoj temi, nazivajući ovaj proces zaključenim.

Izrada ove publikacije omogućena je podrškom Evropske unije. Sadržaj ove publikacije isključiva je odgovornost Ardiana Thaci Mehmeti i ni na koji način ne oslikava stavove Evropske unije ili BIRN-a i UNK-a.”

4,039FanovaLajkuj
352PretplatniciPretplatite se

vesti